Tommie gör karriär som marin volontär

"Under alla år till sjöss har jag inte hittat något jag brinner för så som jobbet på Mercy Ships"

Tommie växte upp i en liten fiskeby på norra västkusten och har jobbat till sjöss sedan han var 17 år. Med en far som var fiskare och sjöman blev det ett naturligt yrkesval.  

”Jag tyckte alltid hans jobb var spännande så när det blev dags att välja gymnasie var det självklart att välja Sjöfartartsgymnasiet på Lindholmen i Göteborg.”

Han fortsatte sedan vidare till Sjöfartshögskolan i Kalmar där han gick sjöbefälsutbildning och jobbade som matros vid sidan av studierna. Efter examen 2018 jobbade han som styrman på flera olika rederier tills han en dag hörde talas om Mercy Ships och tänkte att det vore kul att testa någonting annorlunda. Så i början av 2021 gjorde Tommie en kort volontärinsats som befäl på Africa Mercy. Men redan efter två veckor ombord gick han och frågade HR om det inte gick att förlänga tiden ombord. Det var främst den unika arbetskulturen och känslan av göra någonting meningsfullt som fick honom att vilja stanna.

”Under alla år till sjöss har jag aldrig hittat något jag brinner för så som jobbet på Mercy Ships.”

Så i slutet av 2021 bestämde sig Tommie för att signa upp sig på ett tvåårigt volontäruppdrag som styrman. Hittills har det varit blandade upplevelser, först med pandemin som satte stopp för alla hjälpinsatser, sedan invigning och segling av nya fartyget Global Mercy, och glädjen över att kunna åka till Afrika igen 2022.

”Ibland känns det som vilket annat jobb som helst men så tittar man ner på kajen och ser alla patienter som sitter där och väntar på sin tur till operation. När man hälsar på barnen eller umgås med sjukhuspersonalen så påminns man om att man gör det här för andra, jobbet gör skillnad på ett större plan.”

"Det finns något som betyder mer än att tjäna pengar - livsglädje!"

Som volontär sjöman jobbar man utan lön, vilket kan vara ett hinder för många. Men Tommie har en positiv erfarenhet kring den ekonomiska biten och i år blir han dessutom sponsrad av ett rederi i Göteborg vilket han är väldigt glad för.

 ”Mercy Ships ställer upp mycket för sin marina personal, med bidrag och så, för att de ska ha råd att åka ut som volontär. Men det är klart att man måste ju vara villig att inte tjäna pengar. Man kanske får prioritera bort saker ett halvår. Är man beredd att gå noll-noll i 6-12 månader så finns alltid lösningar. Ombord är pengar faktiskt det sista man tänker på, där hänger man med kompisar och har ett bra liv.”

Förlorad inkomst under en period är visserligen en uppoffring. ”Men det finns någonting som betyder mycket mer än pengar”, säger Tommie och ler stort  – ”Livsglädje!” Han berättar om baksidan med livet som sjöman och varför han behövde en förändring

”Många med mig känner att ett-ett systemet är en sjömans förbannelse. Man är borta från allt länge och när man är ledig sitter man hemma och gör ingenting när andra jobbar. Det blir ett passivt liv. Jag var fast i ett ekorrhjul och kände att månaderna bara försvann. Nu har jag en ny tillvaro och mycket mer livsglädje.

Tommie med sitt team i Dakar

Befordrad till säkerhetsbefäl

Tommie har tidigare varit en av de 4-5  juniorbefäl som Mercy Ships har på varje fartyg. I höstas blev han befordrad till andre styrman och Safety Officer där han ansvarar för säkerheten ombord och utvecklas dagligen i sin kunskap.

”Jag brinner mycket för att alla ska ha rätt utbildning ombord. Många volontärer har ingen sjövana så vi måste säkerhetsträna folk hela tiden. Bästa sättet att lära sig är att lära ut, då måste man vara uppdaterad om lagar och regler. Även navigationssidan måste vara uppdaterat enligt reglementet. Vi ligger mycket till kaj men är fortfarande ett fartyg i drift som måste göra underhåll och säkerhetsövningar varje vecka. Det är ett komplext system att lära sig. Styrmän som kommer ombord blir ofta lite chockade, men det är också spännande att se hur allt funkar.”

Just för att det är en sådan komplex marin verksamhet tycker Tommie att det är extra roligt när man ser hur ens egna insats bidragit till att säkerheten fungerar effektivt.

”Jag blev nästan lite rörd när vi hade en riktig brand ombord för någon månad sen och jag såg hur väl allt funkade. Larmet gick mitt i natten och alla visste vad de skulle göra.” 

Livbåtsträning sker ofta
Tommie överser säkerheten ombord

En skola för ledarskap

Sjukhusfartygen ligger i hamn under insats i ca 10 månader. Det innebär att som styrman får man inte navigera lika mycket som på andra fartyg. Men Tommie menar att för att vara befäl behövs så mycket mer än navigering.

Navigeringen är en så liten del av allt man behöver kunna för att vara befäl på fartyg. Den tekniska aspekten, utrustning och underhåll. Och framför allt ledarskap. Dessutom säkerhet, lagar och regler, som vi måste sköta annorlunda eftersom det är så stor omsättning på folk. Så man lär sig väldigt mycket mer på kort tid här, än vad man gör på många andra fartyg. Efter kadettiden, när man lärt sig navigering och behöver lära sig allt annat, då är Mercy Ships bra.”

En annan sak som Tommie uppskattar är friheten att vara med och förbättra och effektivisera.

”När man har tid över är det full frihet att ta sig an förbättringsprojekt. Brandsäkerheten, som jag jobbar med, är inte så effektiv som på svenska fartyg så jag har tagit min erfarenhet från svenska rederier och effektiviserat rutinerna. Samtidigt lär man sig nytt som man kan ta med sig till andra jobb.”

Tommie har under sin volontärtid fått göra några längre seglingar, både med nybyggda Global Mercy som seglat från Kina till Europa och med Africa Mercy som gjort insats i Senegal. 

”Nu har jag faktiskt en tre veckors segling framför mig, från Teneriffa till varv i Durban. Det blir kul att ha seglat hela Afrikas kust.

Global Mercy invigdes 2022
Bryggan på Global Mercy

Att jobba på Mercy Ships är en bra utbildning även för lokal personal som kommer ombord och jobbar.  

”Vi jobbar mycket ihop med lokalbefolkning eftersom vår grundbesättning inte alltid räcker till, då blir lokal personal (Day Crew) en nödvändig hjälp med däcksarbete, maskin och underhållsarbete, de arbetar mot lön såklart.”

En stor del av Mercy Ships arbete handlar om hållbar utveckling där det finns många program inom Medical Capacity building (MCB).  Tommie berättar att de på den marina sidan har motsvarande Maritime Capacity building, som kapten lite skämtsamt kallar ambitionen att skapa förutsättningar för dem som inte har resurser att utbilda sig.

”Vi vill hjälpa de som vill jobba i sjöfarten att få den utbildning och kunskap de behöver. På ett sätt är sjukhusfartyget som ett stort skolfartyg också. Vissa kommer dit som ljungmän med bara Basic Safety, jobbar upp sjötid och får certifikat. Ibland skickas de till och med på betald utbildning.”

En helt unik marin upplevelse

Att jobba som sjöman på Mercy Ships fartyg är en annorlunda upplevelse. En stor skillnad är ruljangsen på folk i besättningen. Kanske är man van vid att besättningen byts ut veckovis men här kommer det och går folk hela tiden. Volontärer stannar några månader för att sedan bytas ut mot någon ny, med en annan typ av erfarenhet och nationalitet.

”Största skillnaden känner nog den som jobbar på lastfartyg med bara några få i besättningen. Vår besättning är på 500-600 personer. De som varit på kryssningsfartyg kan känna igen sig lite. Men skillnaden då är att hela båten är öppen för alla att använda, förutom sjukhusdelen då. I vanliga fall får man som personal hålla sig till mässen och kafferummet. Men på Mercy Ships är alla personal, fartyget är till för hela besättningen.”

Det finns också skola med barn ombord vilket inte finns på vanliga fartyg, vilket gör att besättningen nästan blir som en stor familj.  

”Jag tycker det är underbart med barn, det blir en så härlig atmosfär ombord. Det jobbiga är alla man lär känna och tycker om och sen måste säga hejdå till.”

"Livet ombord är både jobb och fritid, besättingen är nästan som en familj"

Många möjligheter inför framtiden

Att vara volontär på Mercy Ships kan vara ett lyft för karriären och för livet. Många arbetsgivare ser positivt på att man varit ute som volontär och man utökar sitt internationella nätverk av kontakter. Dessutom har man utvecklats som befäl och person berättar Tommie.

”Jag har alla möjligheter när jag helt mönstrar av från Mercy Ships. Det jag mest har med mig in i framtida jobb är hur man är en bra ledare. Jag har haft bra mentorer och lärt mig mycket om tålamod och att vara accepterande. Jag har lärt mig mycket om olika kulturer, den afrikanska såklart, men också andra europeiska kulturer.”

Tommie är ett omtyckt befäl ombord och han trivs som styrman. Men hur länge han blir kvar som volontär ombord vet han inte.

”Antingen fortsätter jag jobba och avancera inom Mercy Ships tills jag blir kapten. Eller så läser jag Master i Maritime Management för att gå över till landsidan, det beror på hur livet utvecklar sig. Det vore också kul att jobba på expeditionsbåtar eller något annat spännande.”

Tommie Kristensson, andre styrman, seglar snart Africa Mercy till Durban i Sydafrika

Läs mer berättelser från våra volontärer

Per-Erik Wärme

Narkosläkaren Per-Erik arbetade volontärt i Senegal med Mercy Ships

Lars och Åsa Gisel

Åsa och Lars återvänder efter 40 år

Emmanuel

”Jag visste att det var precis vad jag ville göra. Min ursprungliga dröm att studera medicin fungerade inte men så småningom arbetade jag ändå med att stötta läkarna.”

Evelina Fasth

Det var bara glädje att komma tillbaka till skeppet. Jag kommer ihåg känslan när jag såg skeppet där i Dakars hamn. Jag blev varm i hela kroppen och det var som att komma hem.

Anneli Persson

Den 11 september 2008 kom Anneli Persson, till Liberia och Mercy Ships sjukhusfartyg för första gången. Numera befinner hon sig i Afrika ungefär fem månader om året.

Svein Karlsen

Efter 40 år i tjänst på land och ett vägskäl i livet, ville jag göra något helt nytt. Nu hade jag äntligen möjlighet att resa till havs. Jag tog sjöfartsutbildningen, och nu var det sex månader mellan mig och ett jobb som maskinist.

Intresserad av att bli volontär