Att bygga upp matsal och kök från noll!

Magnifika Suezkanalen

Det var ett tag sedan jag skrev och mycket har hänt. Jag ska försöka ge er lite highlights.

Vi seglade vidare mot Röda Havet, fria från pirater och vädret är på vår sida. Seglingen genom Röda Havet tog cirka 4 dagar och så en morgon kommer vi till Suezkanalen. Det är detta som jag sett fram emot mest.

Ca 10h timmar tog det att ta oss upp genom Suezkanalen och jag tror jag spenderade 8 av dem på däck! Vilket landskap vi passerade! Sand och sand och en hel massa mer sand! 

Många båtar väntar på sin tur i Suezkanalen

Vi var först i en kolonn av olika slags skepp, vilket betydde att vi kunde bestämma farten. Eftersom vi inte behövde stanna på något ställe alls, gick det smidigt och fort.

Normalt kostar det en sisådär 2 miljoner att segla uppför kanalen men i samarbete med presidenten i Senegal gav Egyptens president oss fri lejd.  Fantastiskt! Bara vetskapen om det gav en magisk känsla under hela dagen. 

Första delen av Suezkanalen

Vidare mot Malta, Valletta, där skeppet är registrerat.  Jag är väldigt glad att jag var vaken när vi seglade in i hamnen på Malta.  Vilken vacker plats! Och väl inne i hamnen möttes vi av en mängd olika kryssningsfartyg och vackra byggnader. Tyvärr fick vi inte gå iland men jag hoppas på ett besök senare.

Vi seglade sedan lugnt vidare genom Medelhavet.  Vattnet var lugnt, vindarna lugna, inte ens när vi kom ut i Atlanten rörde det speciellt mycket på sig

Otroligt vacker insegling
Finuniformen på, dagen till ära
Valetta, Malta
Lyxkryssare i Valettas hamn

Antwerpen

Vi anlände till Antwerpen med pompa och ståt. Långsamt seglade vi upp längs floden, vi hade följe av 4 båtar med människor som dansade och sjöng. Längs flodkanten stod människor och tjoade och hojtade. Det var ett varmt och glatt mottagande från staden där vi planerar ligga fram till början av nästa år någon gång.

I skrivande stund har jag varit i Antwerpens hamn, vilken är enorm, I fyra veckor. Tiden flyger iväg. Dagarna är långa och fulla av arbete. Matsalen och köket börjar ta en bra form. Vi får kontinuerligt in lite volontärer från olika delar av världen. Jag har hunnit besöka Antwerpen 2 gånger, Brygge, en annan fantastisk lite stad och givetvis det lilla samhället Stabroek, 50 minuters promenad från båten.

Jag med mina grabbar från Kina. 2 kockar och 4 stewards
Solnedgång över Atlanten
Kathy, Sinclair och jag. Kompisar från Nya Zeeland som jag träffade på AFM förra året

Hittills har jag haft 8 lediga dagar sedan den 15 augusti.  Det bästa jag kan göra på ledig dag är att gå av båten. Annars blir det jobb. Det finns alltid något att göra.  Eftersom jag är ansvarig för matsal och kök ombord, är det många som letar efter mig. Jag får knapp något gjort, känns det som. 

Men när jag nu kommer upp i matsalen, inser jag hur mycket som har hänt.  Och jag är en del av det! En stor del av det. Jag är stolt och tacksam och överväldigad, att JAG fick möjlighet att vara med om detta! Att JAG fick förtroendet att bygga upp dining room och galley ombord på världens största civila sjukhusskepp! 

Det är helt otroligt och jag tror det är svårt för folk hemma att förstå hur stort detta är!

//Maria Ekstrand, Galley teamledare på Global Mercy

Senaste inläggen

Global Mercy har anlänt till Europa

Långt borta ser vi Global Mercy lysa upp mörkret och ca 45 minuter senare är det dags att kliva ombord på världens största civila sjukhusfartyg! Sicken grej!

Mercy Ships nya fartyg Global Mercy™, redo för global segling.

Med glädje kan vi nu meddela att vårt nyaste fartyg Global Mercy är officiellt sjödugligt efter att ha avklarat den slutgiltiga så kallade Sea Trial. Detta är en betydande milstolpe för organisationen Mercy Ships och innebär att vi närmar oss slutet på byggprocessen som pågått sedan 2015.