Guppig ombordstigning och nattlig piratvakt

Första dagarna på GLM

Vi hoppar på 2 lotsbåtar och lämnar hamnen.

Kan inte säja att det var den  trevligaste resan jag gjort, det var en hel del vågor och att sitta inne var inte ett alternativ för någon av oss.

Långt borta ser vi Global Mercy lysa upp mörkret och ca 45 minuter senare är det dags att kliva ombord på världens största civila sjukhusfartyg! Sicken grej!

Nu när vi börjar närma oss åker flytvästen på, jag hade saknat den lite. Det är vågigt, det är mörkt och vi ligger bredvid detta stora skepp, i vår lilla lotsbåt.

En lucka är öppen på sidan och en liten repstege kastas ut. Båten gungar, vågorna skvätter och vi ska, en och en, balansera oss fram till fören av lotsbåten, för att där, vid en stigande våg, haffa tag i repstegen och klättra upp. En lina fästs i flytvästen,  I fall vi ska missa stegen antar jag?!

Adam, en av styrmännen ombord på GLM, står och ropar instruktioner,  lankesen vi åkt med skriker i örat, wait wait wait, hurry hurry hurry!! Och upp flyger jag och 3 steg senare är jag ombord!

På lotsbåten till Global Mercy
Här är hon!! Vilken syn det var!
Stegen vi ska upp på för att komma in i GLM

Vi blir välkomnade ombord av ca 20 kinesiska besättningsmän och 20 gamla “mercyshippare”. De flesta är bekanta sen innan. 

Skeppet är mycket annorlunda jämfört med Africa Mercy som jag varit på tidigare. 

11 däck som består av 2 däck sjukhus med 6 avdelningar och totalt 92 sängar plus IVA , LCU, 6 operationssalar där magi kommer hända!

1 däck matsal, kök och aula.

277 hytter i olika storlekar familjer, par, singel och tvåbäddshytter.

Ett gym, en pool med massa yta för solstolar.

Mina kompisar Sinclair och Kathy, från Nya Zeeland, var där och tog emot oss
matsalen/mässen ombord, min arbetsplats
en av vårdavdelningarna
magnetröntgen

Min uppgift nu är att få till arbets- och städinstruktioner för matsalen. Jag har hjälp av att jag även gjort de nuvarande för Africa Mercy.  MEN, nu är de ju inte alls likadana!

Mycket arbete att göra, plus att jag blir ombedd att även hålla ett öga på köket i dess nuvarande organisation. 

Första dagarna handlar mest om att knyta band med mina 6 killar från Kina i kök och matsal . Spännande!

Jag lyckas i alla fall med detta konststycket och blir välkomnad in i gänget. Kanske för att min chef presenterar mig som “manager” och för att jag ger 4 av dem en dag ledigt var och går in och jobbar i deras ställe 😉

I alla fall, magi händer även här och vi diskar och städar för glatta livet! 

Och äter kinamat. Varje dag.

Vår kock Mr Song
Fyller upp förråden från däck 2
Piratvakt i månskenet
Däck 11 föröver, Monkey Island

Efter en vecka eller så, seglar vi in i piratområde. Vakande ögon behövs under en natt och vi nykomlingar anmäler oss, två och två, i tvåtimmarspass.

Emily, vår fotograf, och jag tar plats på däck i månskenet, laddades kikare, ficklampor och radio. Vi letar båtar och cigarettglöd för att upptäcka pirater.  Men tack och lov blev det 2 lugna timmar. I alla fall i piratväg, jag tror vi skrämde iväg dem med våra skratt helt enkelt!

//Maria Ekstrand, Galley teamledare på Global Mercy

Senaste inläggen

Global Mercy har anlänt till Europa

Långt borta ser vi Global Mercy lysa upp mörkret och ca 45 minuter senare är det dags att kliva ombord på världens största civila sjukhusfartyg! Sicken grej!

Mercy Ships nya fartyg Global Mercy™, redo för global segling.

Med glädje kan vi nu meddela att vårt nyaste fartyg Global Mercy är officiellt sjödugligt efter att ha avklarat den slutgiltiga så kallade Sea Trial. Detta är en betydande milstolpe för organisationen Mercy Ships och innebär att vi närmar oss slutet på byggprocessen som pågått sedan 2015.

Dr. Patricia Eyoup Sen får Kamerun att se

När Dr. Patricia Eyoup Sen kom ombord på Africa Mercy som ögonläkare hade hon aldrig sett en ögonoperation utföras i verkligheten. Genom mentorsprogrammet för ögonkirurger, fick hon utföra hon sin första ögonoperation någonsin. Nu, bara fyra år efter sin första operation, är Dr. Patricia en framstående ögonkirurg i sitt hemland Kamerun.