Guppig ombordstigning och nattlig piratvakt
Första dagarna på GLM
Vi hoppar på 2 lotsbåtar och lämnar hamnen.
Kan inte säja att det var den trevligaste resan jag gjort, det var en hel del vågor och att sitta inne var inte ett alternativ för någon av oss.
Långt borta ser vi Global Mercy lysa upp mörkret och ca 45 minuter senare är det dags att kliva ombord på världens största civila sjukhusfartyg! Sicken grej!
Nu när vi börjar närma oss åker flytvästen på, jag hade saknat den lite. Det är vågigt, det är mörkt och vi ligger bredvid detta stora skepp, i vår lilla lotsbåt.
En lucka är öppen på sidan och en liten repstege kastas ut. Båten gungar, vågorna skvätter och vi ska, en och en, balansera oss fram till fören av lotsbåten, för att där, vid en stigande våg, haffa tag i repstegen och klättra upp. En lina fästs i flytvästen, I fall vi ska missa stegen antar jag?!
Adam, en av styrmännen ombord på GLM, står och ropar instruktioner, lankesen vi åkt med skriker i örat, wait wait wait, hurry hurry hurry!! Och upp flyger jag och 3 steg senare är jag ombord!
Vi blir välkomnade ombord av ca 20 kinesiska besättningsmän och 20 gamla ”mercyshippare”. De flesta är bekanta sen innan.
Skeppet är mycket annorlunda jämfört med Africa Mercy som jag varit på tidigare.
11 däck som består av 2 däck sjukhus med 6 avdelningar och totalt 92 sängar plus IVA , LCU, 6 operationssalar där magi kommer hända!
1 däck matsal, kök och aula.
277 hytter i olika storlekar familjer, par, singel och tvåbäddshytter.
Ett gym, en pool med massa yta för solstolar.
Min uppgift nu är att få till arbets- och städinstruktioner för matsalen. Jag har hjälp av att jag även gjort de nuvarande för Africa Mercy. MEN, nu är de ju inte alls likadana!
Mycket arbete att göra, plus att jag blir ombedd att även hålla ett öga på köket i dess nuvarande organisation.
Första dagarna handlar mest om att knyta band med mina 6 killar från Kina i kök och matsal . Spännande!
Jag lyckas i alla fall med detta konststycket och blir välkomnad in i gänget. Kanske för att min chef presenterar mig som ”manager” och för att jag ger 4 av dem en dag ledigt var och går in och jobbar i deras ställe 😉
I alla fall, magi händer även här och vi diskar och städar för glatta livet!
Och äter kinamat. Varje dag.
Efter en vecka eller så, seglar vi in i piratområde. Vakande ögon behövs under en natt och vi nykomlingar anmäler oss, två och två, i tvåtimmarspass.
Emily, vår fotograf, och jag tar plats på däck i månskenet, laddades kikare, ficklampor och radio. Vi letar båtar och cigarettglöd för att upptäcka pirater. Men tack och lov blev det 2 lugna timmar. I alla fall i piratväg, jag tror vi skrämde iväg dem med våra skratt helt enkelt!
//Maria Ekstrand, Galley teamledare på Global Mercy
Senaste inläggen
Anjara, först ut att opereras på Madagaskar
Anjara, 10 månader gammal, blev första patienten att opereras ombord Africa Mercy på Madagaskar 2024.
Mercy Ships bygger nytt sjukhusfartyg tillsammans med MSC Foundation och MSC Group
Det nya specialbyggda sjukhusfartyget kommer att utöka Mercy Ships kapacitet att utföra livsförändrande operationer, anestesivård och kirurgisk utbildning för framtida generationer av patienter och vårdpersonal i Subsahariska Afrika.
Mercy Ships insats 2024 ska stärka kirurgisk kapacitet på Madagaskar
På Madagaskar lever 75 procent av befolkning under fattigdomsstrecket och för 95 procent skulle ett kirurgiskt ingrepp medföra ekonomisk ruin.
Käkkirurgen Payam Farzad om att vara volontär i Sierra Leone: ”Värt varenda minut”
Nyligen kom Payam Farzad, käkkirurg, tillbaka till Sverige efter två veckors volontärarbete ombord på sjukhusfartyget Global Mercy, i Sierra Leone – ett land det inte finns en enda käkkirurg.
DELA DENNA SIDA